Overtuigen, het is te leren
Overtuigen is een kunst. Maar gelukkig: het is een techniek die te leren is. Naast psychologie speelt ook kennis en ervaring met retorica een belangrijke rol, retorica is immers de klassieke kunst van het overtuigen in het openbare leven. De klassieken onderscheidden drie situaties: politieke, juridische en andere publieke gelegenheden (bijv. bij ceremonies als begrafenissen, jubilea, prijsuitreikingen, enz.). In alle drie deze situaties moet het publiek uiteindelijk oordelen over de wenselijkheid van de te nemen maatregelen, over de rechtmatigheid van het gedrag, over de verdiensten van een jubilaris, etc. Het stelsel dat zij daartoe hebben ontwikkeld is niet gebaseerd op de logica maar op goede argumenten en emotionele beïnvloeding. In de Overtuigen module van PleitAcademie.nl (geleid door expert en Academy Member Maria Yzermans) komen deze aspecten aan de orde.
Overtuigen is belangrijk voor advocaten. Immers overtuigen dat jouw cliënt het bij het rechte eind heeft is het doel. Het is echter een kunst. Maar niet getreurd: het is een techniek die trainen valt. Eén van de opleidingsmodules van PleitAcademie.nl is juist daarop gericht. Het wordt niet alleen door retorica experts getraind maar ook door acteurs. Acteurs moeten hun rol ook overtuigend brengen. Retorica is ook een studievak op diverse universiteiten, Groningen, Tilburg, Leiden, Amsterdam, Utrecht en Nijmegen.
Overtuigen in het bedrijfsleven is big business, zo leert een bijna € 1,000 kostend eendaags seminar, georganiseerd door Denkproducties (Management Boek) “De psychologie van het overtuigen met Cialdini” op 6 oktober a.s. in Bussum.
Cialdini is de auteur van “Influence, Science and Practise” van het inmiddels al weer bijna 15 jaar oude boek (2003), over de psychologische factoren die maken dat iemand of iets overtuigend is: Consistentie, Autoriteit, Sociale Bewijskracht, Sympathie en Schaarste.